woensdag 20 februari 2013

Uit de biografie van Bart Slijper over Willem Kloos


 
Uit de biografie van Bart Slijper over Kloos  

‘De schim van zijn vriend houdt nog lang grip op het leven van Kloos. Dat was al begonnen in de nacht na Perks sterven, toen er volgens Kloos zachtjes op zijn deur geklopt werd. Drie uur 's nachts, niemand te zien, zijn hospita weet van niets. Pas de volgende dag herinnert hij zich een afspraak met Perk van anderhalf jaar eerder, dat degene die het eerst zou gaan, de ander zou waarschuwen mocht er leven na de dood zijn'. (p. 99) 

Nogmaals (3) Kloos, nu over een bespreking van Albert Verwey in De Amsterdammer (1882, Verwey is nog maar zestien, Kloos noemt hem 'zoo'n jong kuikentje'): 'Maar je zinnen blijven niet in de maat: geen flinken golfslag, maar een goot die overloopt: je doet net als een kind, dat zijn eigen kopje vol wil schenken, je morst nog te veel buiten het kopje (...). Ben je nu boos?' (p.114-Bart Slijpers bevlogen Kloosbiografie). 
Verwey blijft onverstoorbaar. Je kunt het tenslotte heel wat slechter treffen met je recensent. Overigens mogen leerlingen van Schrijvervakscholen in den lande wel blij zijn met de aandacht die docenten in hun lessen geven aan genuanceerde feedback. Hoewel, bij nader inzien vind ik dit toch treffende genuanceerde, positieve feedback, ook jegens de tere dichtersziel. Goed lezen!:-) 
 

Onweerstaanbaar geestig is Willem Kloos ook in zijn woede: tegen Albert Verwey (1888): 'Je behoeft mij niet meer te schrijven: ik zal het jou ook niet doen: en vergaderingen kan ik van de week niet bijwonen, want ik heb geen geld om over te komen. Ik schrijf dit niet in een voorbijgaande stemming, want ik ben sinds 24 uur gewoon razend. Overkomen behoef je niet: dat zou de boel maar erger maken. Laat me maar verrekken.' 

Als Jacques Perk sterft, hij is pas 22, hoort zijn vriend (en dat laten we hier in het midden) Willem Kloos 's nachts zachtjes op de deur kloppen. 'Drie uur 's nachts, niemand te zien, zijn hospita weet van niets. Pas de volgende dag herinnert hij zich een afspraak met Perk van anderhalf jaar eerder, dat degene die het eerst zou gaan, de ander zou waarschuwen mocht er leven na de dood zijn'. Af en toe weet Kloos' biograaf Bart Slijper ons bloedstollend mee te voeren.

 

Bedankt Bart Slijper voor deze fijne en vervrolijkende staaltjes Kloos.,